Job Design and Innovative Work Behavior: One Size Does Not Fit All Types of Employees

WSB-NLU Repository

Show simple item record

dc.contributor.author De Spiegelaere, Stan
dc.contributor.author Van Hootegem, Geert
dc.contributor.author Van Gyes, Guy
dc.date.accessioned 2013-06-14T13:05:30Z
dc.date.available 2013-06-14T13:05:30Z
dc.date.issued 2012
dc.identifier.citation De Spiegelaere, S., Van Hootegem, G., Van Gyes, G., Job Design and Innovative Work Behavior: One Size Does Not Fit All Types of Employees. Journal of Entrepreneurship, Management and Innovation (JEMI), 2012, vol. 8, nr 4 : Contemporary Innovation and Entrepreneurship Concepts. Ed. by A. Ujwary-Gil, s. 5-20 en_US
dc.identifier.issn 2299-7326
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11199/162
dc.description.abstract As innovative employees become imperative for an organizations’ success, research identified job design as a crucial variable in promoting innovative work behavior (IWB) (Hammond et al., 2011). Using the Job Demands-Resources (JD-R) model of Bakker & Demerouti (2007), this article contributes to the literature as it uses recent insights on the distinction between job challenges and job hindrances (Van den Broeck et al., 2010) and distinguishes between blue- and white-collar employees. Using survey data of 893 employees of various organizations the findings generally confirm the JD-R model, although important differences were found between blue-collar and white-collar employees regarding the relation of organizing and routine tasks with IWB. Job content insecurity further was found to be very detrimental for blue-collar IWB. These findings have important HR and political implications as they show that there is no ‘one size fits all’ HR solution for innovation. en_US
dc.description.abstract W sytuacji, gdy innowacyjni pracownicy stają się niezbędnym elementem sukcesu firmy, badania identyfikują projekt stanowiska pracy jako kluczową zmienną w promowaniu innowacyjnego zachowania w pracy (Hammond et al., 2011). Stosując Model JD-R Bakkera i Demerouti’ego (2007), artykuł ten wnosi nowe spojrzenie na rozróżnienie między wyzwaniami i przeszkodami w pracy (Van den Broeck et al., 2010) i analizuje je dla pracowników umysłowych i fizycznych. Wykorzystując dane pochodzące od 893 pracowników rozmaitych organizacji, wyniki generalnie potwierdzają słuszność modelu JD-R, natomiast zauważono poważne różnice między pracownikami umysłowymi i fizycznymi dotyczące organizowania oraz rutynowych zadań w innowacyjnym zachowaniu w pracy. Niepewność co do treści stanowiska pracy wywiera negatywny wpływ na innowacyjne zachowanie pracowników fizycznych. Wyniki badań mają ważne implikacje polityczne jak i w zakresie ZZL, ponieważ dowodzą, że nie istnieje jedno standardowe rozwiązanie ZZL w zakresie innowacji.
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Nowy Sacz School of Business – National-Louis University en_US
dc.rights CC0 1.0 uniwersalna *
dc.rights CC0 1.0 uniwersalna *
dc.rights Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject Innovative Work Behavior en_US
dc.subject Job Design en_US
dc.subject HRM en_US
dc.subject white collar workers en_US
dc.subject blue collar workers en_US
dc.subject innowacyjne zachowanie w pracy (IWB) pl
dc.subject projekt stanowiska pracy pl
dc.subject ZZL pl
dc.subject pracownicy umysłowi pl
dc.subject pracownicy fizyczni pl
dc.title Job Design and Innovative Work Behavior: One Size Does Not Fit All Types of Employees en_US
dc.type article en_US


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

CC0 1.0 uniwersalna Except where otherwise noted, this item's license is described as CC0 1.0 uniwersalna

Search WSB-NLU Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics

Info