Osobowościowe i organizacyjne czynniki motywujące pracowników. Analiza zagadnienia na przykładzie Urzędu Gminy Tarnów

Ładowanie...
Miniatura

Data

2010-06-24 18:02:23

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Abstrakt

Motywacja jest podstawową funkcją zarządzania, która ma na celu wzbudzenie w pracowniku działań będących napędem do założonych celów i dążeń. Celem pracy jest przedstawienie większości zagadnień związanych z motywacją, wyłonienie i wyjaśnienie czynników osobowościowych i organizacyjnych, które motywują pracowników do pracy, a także ocena i analiza tych czynników na przykładzie Urzędu Gminy Tarnów za pomocą przeprowadzonego badania z udziałem pracowników. Jak wynika z badań pracownicy są bardziej zmotywowani do pracy przez czynniki osobowościowe niż organizacyjne. Spowodowane jest to tym, że panujący system motywacyjny jest nieodpowiedni do poszczególnych typów osobowości tych pracowników. Wójt nie zna dość dobrze ich prawdziwych potrzeb, zaś oni ich nie pokazują w taki sposób, żeby były przez niego dostrzeżone. Pracownicy jednak potrafią się sami zmotywować do pracy, posiadają silną kontrolę wewnętrzną, czyli wiarę w siebie, poczucie własnej wartości oraz zrównoważenie. Sprawia to, że nie poddają się i mają silną motywację do osiągnięć. Większe zaufanie do przełożonego ułatwi pracownikom otwarte wyrażanie tego, co oczekują i jakie mają problemy. Pracownicy realizują się w wystarczający dla nich sposób, jednak połowa z nich nie czuje się doceniona. Usprawnienie systemu motywacyjnego przez Wójta sprawi, że będzie zgodny z oczekiwaniami pracowników i będą zadowoleni nie tylko z panującej miłej atmosfery, możliwości samorealizacji, ale też adekwatnego do swojej pracy wynagrodzenia, częściej przydzielanych nagród, premii oraz dobrych stosunków z przełożonym.

Opis

Słowa kluczowe

teoria oczekiwań, motywacje pozapłacowe, motywacje płacowe, motywacja do pracy, motywowanie pracowników, urząd państwowy, system motywacyjny organizacji

Cytowanie