Abstract:
Przedmiotem pracy jest prezentacja franczyzy, uznanej za doskonałą formę prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Polski, gdzie ten system sprzedaży towarów, usług, czy technologii jest stosunkowo nowy. Praca prezentuje wykorzystanie franczyzy w naszym kraju na przykładzie Polskiego Koncernu Naftowego Orlen S.A. Głównym celem pracy jest przedstawienie funkcjonowania franczyzy w Polsce a także przeprowadzenie analizy tego sposobu prowadzenia działalności gospodarczej zarówno pod względem korzyści, jakie niesie za sobą jak i związanego z nią ryzyka. Analiza ta przede wszystkim ma posłużyć pokazaniu wpływu owego systemu na rozwój przedsiębiorczości w Polsce. W pracy podjęto próbę weryfikacji hipotezy stwierdzającej, że franczyza to dobry system sprzedaży towarów, usług i technologii, który ma pozytywne oddziaływanie na rozwój przedsiębiorczości w Polsce, mimo krótkiej historii jego zastosowania. Wysunięta hipoteza opiera się przede wszystkim na danych publikowanych na oficjalnej stronie Polskiego Koncernu Naftowego Orlen S.A. oraz na statystykach Głównego Urzędu Statystycznego, udostępniającego dane dotyczące dynamiki rozwoju poszczególnych form działalności gospodarczej, które wskazują na coraz większą popularność franczyzy, jako systemu sprzedaży, mającego duży wpływ na rozwój gospodarki w Polsce. Głównym celem części praktycznej pracy była analiza zjawiska franczyzy zarówno pod względem korzyści, jakie niesie za sobą prowadzenie działalności gospodarczej w tej postaci, jak również ryzyka z tym związanego. Do realizacji tego celu posłużył wywiad bezpośredni oraz analiza źródeł wtórnych dotyczących badanego przedsiębiorstwa.