Zarządzanie systemami jakości w branży spożywczej w małych i średnich przedsiębiorstwach na przykładzie „Janex” Spółka Jawna.

Ładowanie...
Miniatura

Data

2010-07-01 11:55:55

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Abstrakt

Celem ogólnym pracy jest identyfikacja systemów zarządzania jakością w firmach łańcucha żywnościowego oraz ich efektów finansowych. Realizacja celu pracy na poziomie teoretycznym znajduje się w rozdziałach: pierwszym i drugim, natomiast realizacja pracy na poziomie empirycznym przedstawiona została w ostatnim rozdziale, gdzie za pomocą badania dokumentów firmy, zostanie zweryfikowana teza – wprowadzenie HACCP wpłynęło na poprawę wyników finansowych firmy „Janex” spółka jawna. Firma „Janex”, która wprowadzając system zarządzania jakością osiągnęła wiele korzyści, poczynając na spadku kosztów produkcji, poprawę komunikacji i współpracy w przedsiębiorstwa, kończąc na zwiększeniu się zysku, czyli poprawie wyników finansowych podmiotu. Przyszły rozwój systemów zarządzania jakości w spółce „Janex” stoi jednak pod znakiem zapytania. Pomimo korzyści jakie niesie za sobą wprowadzanie systemów, polskie przedsiębiorstwa wycofują się z ich wdrażania ze względu na wysokie nakłady, jakie związane są z wprowadzaniem nowej normy projakościowej. Zwiększone nakłady to jednak nie jedyny czynnik jaki firmy zmuszone są ponieść ze względu ma wprowadzanie nowego systemu. Wyżej wymienione koszty muszą znaleźć swoje odbicie w cenie produktu, co przy tak licznej konkurencji na rynku spożywczym i bardzo elastycznym popycie nabywców odbije się spadkiem sprzedaży. Efektem tego zjawiska może być fakt, że nasze przedsiębiorstwo będzie produkowało wyroby o bardzo wysokiej jakości jednak będzie miało problemy z ich sprzedażą.

Opis

Słowa kluczowe

zarządzanie przez jakość, Total Quality Management (TQM), system zarządzania jakością, Hazard Analysis and Critical Control Point (HACCP)

Cytowanie