Abstract:
Funkcjonujemy w czasach zupełnej zmiany wielu wartości. Czy praca może być jeszcze wartością samą w sobie, czy sam fakt jej posiadania i zadowolenia z niej może stanowić o funkcji motywacyjnej pracy w zawodzie nauczyciela. Praca ma charakter teoretyczno-badawczy. Składa się z czterech rozdziałów. W rozdziale pierwszym w sposób bardzo ogólny poruszono zagadnienia związane z zarządzaniem organizacją. Wskazano na definicję tego zjawiska występującą w literaturze przedmiotu, a także cele, funkcje i metody zarządzania potencjałem pracy oraz charakterystykę współczesnych modeli zarządzania. Wskazano także cechy profesjonalnego zarządzania. Rozdział drugi pracy omawia psychologiczne podstawy zarządzania pracownikami oświaty. Omówiono takie zagadnienia jak aspekty prawno – organizacyjne zarządzania placówką oświatową, organizację pracy dydaktyczno – wychowawczej szkoły, funkcje sprawowane przez dyrektora zarządzającego placówką oświatową. Zwrócono również uwagę na współczesne modele motywacji. W trzecim rozdziale pracy poruszono zagadnienia takie jak praca z młodzieżą sprawiającą problemy wychowawcze czy też związek pomiędzy metodami dydaktycznej współpracy z młodzieżą, a poczuciem sukcesu nauczycieli. Czwarty rozdział zawiera charakterystykę badanej jednostki oraz przedstawia wyniki badań ankietowych przeprowadzonych wśród 46 nauczycieli Gimnazjum Nr X w Nowym Sączu. Celem badania była ocena relacji między poczuciem satysfakcji nauczycieli, a poziomem ich motywacji. Większość badanych doszukała się związku pomiędzy poczuciem satysfakcji z pracy, a poziomem motywacji do niej.