Abstract:
Dynamika zmian w obszarze promocji internetowej, jak również w sposobach
pomiaru efektywności, skłania do głębokiej refleksji nad wieloma problematycznymi
aspektami wspomnianych zagadnień. Dlatego też stanowi ona zasadniczą inspirację
oraz motywację wyboru tematu niniejszej pracy magisterskiej. Wskazuje ona także na
jej główne cele, za jakie można uznać próbę odpowiedzi na kluczowe pytania: czym
jest efektywność, jakie jest jej znaczenie dla przedsiębiorstw, jak należy nią zarządzać
oraz w jaki sposób dokonywać jej pomiaru. Warto podkreślić, iż ważnym elementem
pracy jest również weryfikacja założonej tezy, w myśl której Internet jest efektywnym
kanałem przekazu informacji marketingowej. W ramach pracy zrealizowano także badanie własne przeprowadzone metodą kwestionariuszową, wykorzystując do tego celu technikę ankiety internetowej. Ankieta została umieszczona w serwisie internetowym eBadania.pl. Łącznie zebrano 300 poprawnie wypełnionych kwestionariuszy. Na podstawie rezultatów przeprowadzonego badania określono kluczowe czynniki wpływające na odbiór przekazów promocyjnych prezentowanych w sieci. Wykazano, że na wzrost efektywności form reklamowych on-line wpływa przede wszystkim ich ciekawa tematyka, ale także intrygujący charakter. Skuteczną zachętę do zainteresowania się internetowym komunikatem promocyjnym stanowi ponadto informacja o atrakcyjnej nagrodzie, bądź też wyjątkowej okazji. Warto jednocześnie zaznaczyć, iż badani internauci cenią sobie formy reklamowe, które są użyteczne i nie nachalne. Ponadto, bardzo cenioną cechą przekazów promocyjnych jest także ich wiarygodność.