Abstract:
W gospodarce rynkowej pełnej konkurencji oraz dążenia do maksymalizacji korzyści wszystkie podmioty poszukują takich rozwiązań, które przyczyniają się do poszukiwania coraz większej liczby odbiorców (klientów). Nie tylko powstanie firmy, ale jej zaistnienie na rynku, a potem stabilizacja i utrzymanie odpowiedniego poziomu jest sprawą nadrzędną i przyczynia się do poszukiwania takich instrumentów, które zapewniają konkurencyjną i nastawioną na rozwój pozycję. Jednym z nich jest komunikacja. W pracy tej główna uwaga została zwrócona na ukazanie znaczenia komunikacji międzyludzkiej w procesie interpersonalnym na przykładzie organizacji społecznej. Jest to czynnik bardzo złożony, oddziaływujący na wielu płaszczyznach działalności gospodarczej. Komunikacja jest przedmiotem, na który zwraca się szczególną uwagę, jest to przedmiot ciekawy i stwarzający ogromne możliwości. Jest bardzo trudna do zdefiniowania i zawarcia jej w określonych ramach, jednak pełni bardzo istotną rolę w działalności każdej organizacji. Wszystkie działania firmy poprzedzone są procesem komunikacji od momentu zaistnienia na rynku poprzez działalność, aż do momentu opuszczenia rynku przez podmiot. Już w fazie koncepcji i tworzenia organizacji komunikacja i dialog odgrywają istotną rolę mającą na celu zbudowanie pozytywnych relacji między klientem, instytucjami, a organizacją. Odpowiednia komunikacja zachęca partnerów do współpracy i wpływa na budowanie pozytywnego wizerunku firmy.