Abstract:
Celem pracy jest identyfikacja stopnia i zakresu wykorzystania przez przedsiębiorstwa zlokalizowane w powiecie nowosądeckim badań marketingowych w procesie decyzyjnym. W pracy przyjęto następujące hipotezy badawcze: H1: Niewielka wiedza respondentów na temat rynku badań marketingowych powoduje, że opierają oni swój proces decyzyjny na informacjach pozyskanych przez podmioty wewnętrzne. H2: Zdaniem większości respondentów badania marketingowe wiążą się z niepotrzebnymi kosztami, których organizacja nie musi ponosić. H3: Przedsiębiorstwa decydują się na badania marketingowe sporadycznie, w sytuacji decyzji strategicznych. H4: Firmy z sektora MSP realizują badania głównie we własnym zakresie, przy wykorzystaniu własnych działów marketingowych/pracowników ds. marketingu. H5: Firmy średniej wielkości częściej niż małe przedsiębiorstwa zlecają wykonanie badań marketingowych agencjom badawczym. H6: Zdaniem większości respondentów informacje uzyskane we własnym zakresie są wystarczające do zminimalizowania ryzyka decyzyjnego. H7: Większość firm średnich z powiatu nowosądeckiego ma w swoich strukturach wyodrębniony dział odpowiedzialny za pozyskiwanie informacji. W celu realizacji tematu pracy oraz weryfikacji hipotez wykorzystano zarówno pierwotne, jak i wtórne źródła informacji. Wśród wtórnych źródeł wyróżnić należy: literaturę zwartą oraz czasopiśmienniczą. Inne źródła, na których autor bazował to m.in. raporty organizacji branżowych OFBOR i PTBRiO oraz GUS, strony internetowe poświęcone tematyce ekonomicznej. Dodatkowo przeprowadzone zostały badania marketingowe bezpośrednie wśród przedsiębiorstw z sektora MMŚP z powiatu nowosądeckiego. Badania pierwotne zrealizowano na przełomie maja i czerwca 2010. Wykonane badania umożliwiły realizację celów badawczych ustalonych w fazie
projektowania badań. Nie pozwoliły jednak na dogłębną analizę badanej kwestii. Proces
pozyskiwania informacji przez przedsiębiorstwa w wyniku badań marketingowych
i ich wykorzystywanie w postępowaniu decyzyjnym jest złożone.