Abstract:
Analiza strategiczna jest swoistą „siatką” wyłapującą szanse i zagrożenia kryjące się w otoczeniu firmy, a także pozwalającą ocenić potencjał przedsiębiorstwa, jego kluczowe kompetencje i umiejętności. Analiza strategiczna zapewnia odpowiedź na pytanie: w jakich warunkach będzie działała organizacja w przyszłości oraz jakie są możliwości dostosowania się do nich. Taka analiza może być także skutecznym narzędziem identyfikowania i budowania przewag konkurencyjnych przedsiębiorstwa na rynku. Dlatego moim postanowieniem było napisanie pracy magisterskiej na temat analizy strategicznej pijalni czekolady w Krakowie, która w 4 rozdziałach określa zarys planu strategicznego poprzez użycie odpowiednich narzędzi analizy. Głównym celem podjętym w pracy było zbadanie roli jaką pełni analiza strategiczna w identyfikowaniu i budowaniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa na rynku oraz ocenie jego strategii. Starałem się je dopasować w taki sposób, aby zapewnić odpowiednie wykreowanie badań. Przeprowadzono badania w oparciu o ankietę na grupie około 100 klientów pijalni, ponieważ uważam, iż dobrze przemyślana i opracowana ankieta oraz opracowana na jej podstawie analiza strategiczna przedsiębiorstwa może posłużyć jako ważne źródło gromadzenia informacji na temat obecnej przewagi konkurencyjnej na rynku. Z przeprowadzonych badań okazuje się, że znaczna część polskich gospodarstw domowych delektuje się czekoladą w różnych postaciach. Jako główne powody spożywania czekolady możemy podać: przejaw tradycji, reakcja na brak słodkości lub wiara w zbawienny wpływ czekolady na nasze dobre samopoczucie w trudnych i stresujących sytuacjach. Z badań przeprowadzonych przez firmę Claritas Polska okazuje się, że osładzamy sobie życie niezależnie od uwarunkowań ekonomicznych i politycznych, stopnia zamożności i stopy bezrobocia w danym regionie. Wszyscy chcemy spożywać czekoladę.