Abstract:
W pracy zostały opisane czynniki, które mają wpływ na zachowanie konsumenta; w szczególności jeden z nich tj. produkt, jak również sposoby oddziaływania tego elementu marketingowego na rynek. Celem badań była ocena w jakim stopniu poszczególne cechy produktu mają wpływ na zachowanie konsumenta. Hipotezy badawcze: 1. Największy wpływ na nabywcę przy zakupie ma cena produktu. 2. Nabywca jest skłonny zrezygnować z zakupu produktu droższego o wyższej jakości na rzecz produktu tańszego gorszej jakości. 3. Konsument często rezygnuje z gwarancji wliczonych w cenę zakupu na rzecz niższej ceny produktu. Przedmiotem badań są różne cechy produktu, począwszy od produktu fizycznego, poprzez opakowanie, cenę. Badania zostały przeprowadzone w grudniu 2011 roku na terenie miasta Tarnów, wywiady z respondentami odbywały się w miejscach ich zamieszkania. W badaniu udział wzięło 100 losowo wybranych osób. W badaniach wykorzystano kwestionariusz ankiety. Podsumowując można stwierdzić, że produkt jest jednym z najważniejszych elementów marketingowych każdej firmy. Produkt musi posiadać swoje konkretne cechy, które pozwalają na pełne zaspokojenie potrzeb końcowego nabywcy, musi również posiadać swoje wyróżniające wartości użytkowe. Jedną z najważniejszych cech, która przyciąga konsumenta to wysoka jakość oraz gwarancja bezpieczeństwa. Znaczącym elementem, który jest nieodłącznie związany z produktem jest jego cena, która zawsze oddziałuje psychologicznie na każdego konsumenta i w walce konkurencyjnej ma fundamentalne znaczenie.