Abstract:
Tarnów, to miasto o bardzo bogatym potencjale zarówno gospodarczym jak i społecznym. Bezkompromisowym atutem jest jego położenie, które po wybudowaniu autostrady z pewnością nabierze jeszcze większego znaczenia. Praca składa się z trzech rozdziałów. Rozdział pierwszy omawia temat teorii zarządzania strategicznego. Przedstawiono cztery metody analizy strategicznej, z najbardziej znaną analizą SWOT. Jednak należy wspomnieć, iż dostępność owych metod jest dalece zróżnicowana, a zarazem skomplikowana. Drugi rozdział poświęcony jest ogólnym wiadomościom dotyczącym miasta Tarnowa, warunkom naturalnym, historii, gospodarce, zabytkom i kulturze. Przedstawiono strukturę i zasady funkcjonowania Urzędu Miasta Tarnowa, ze szczególny uwzględnieniem Wydziału Strategii. Przedstawiono również strukturę organizacyjną Tarnowa na tle pozostałych małopolskich miast na prawach powiatu, czyli Nowego Sącza i Krakowa. Ostatni rozdział opisuje przyjętą w 2000 roku przez Radę Miasta Tarnowa strategię rozwoju obejmującą piętnastoletni okres. Integralną częścią strategii jest Wieloletni Plan Inwestycyjny obejmujący ponad trzydzieści projektów, które powinny być zrealizowane do 2013 roku. Głównym źródłem wiedzy na temat ogólnych zasad zarządzania strategicznego oraz informacji dotyczących miasta Tarnowa były materiały bibliograficzne. Wiadomości dotyczące struktur funkcjonowania poszczególnych urzędów autor pozyskał głównie z zarządzeń oraz uchwał, które znajdują się w BIP-ie. Nieodzownym dokumentem okazał się „Wieloletni Plan Inwestycyjny Miasta Tarnowa na lata 2007 – 2013” jak również „Strategia Zrównoważonego Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Miasta Tarnowa na lata 2000-2015”.