Abstract:
Celem pracy była próba ustalenia odpowiedzi na szereg pytań, z których najważniejsze to: -jaki wpływ ma komunikacja wewnętrzna na proces efektywnego zarządzania zmianami organizacyjnymi? - jak procesy komunikacyjne muszą być budowane, aby wspierały wdrażanie zmian organizacyjnych? - jak niwelować bariery komunikacyjne tak, aby nie utrudniały one wdrażania wcześniej zaplanowanych zmian organizacyjnych? Ponadto intencją Autorki było przeprowadzenie analizy charakteru zmian organizacyjnych, przeprowadzanych w wybranym przedsiębiorstwie oraz analizy procesów komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej występujących w badanej jednostce. Główna hipoteza postawiona w pracy, którą następnie starano się zweryfikować w drodze przeprowadzonych badań brzmi następująco: „Efektywna komunikacja jest jednym z głównych determinantów sukcesu w procesie zarządzania zmianami organizacyjnymi”. Hipotezę i cele postawione w pracy starano się realizować poprzez liczne studia literaturowe, ich analizę i interpretację, badania ankietowe, a także dzięki zebranym danym liczbowym w badanej jednostce. Zaprezentowano empiryczną analizę roli komunikacji w procesie planowania, opracowywania i wdrażania zmian organizacyjnych. W tym celu dokonano charakterystyki istoty i przyczyn zmian, opisano zmiany dokonane w latach 1994-2009 w obrębie struktury i strategii firmy HT Sp. z o. o. Dodatkowo przeprowadzono ankietę mającą na celu zbadanie satysfakcji pracowniczej oraz dokonanie oceny przez podwładnych systemu wynagradzania i motywacji pracowniczej, częstości i rodzaju dokonywanych zmian, a także sposobu i efektywności prowadzonej komunikacji w przedsiębiorstwie HT. Ankieta została przeprowadzona wśród 100 respondentów wybranego do analizy przedsiębiorstwa.