Abstract:
Głównym celem pracy była analiza efektywności zróżnicowanego systemu wynagrodzeń w procesach motywowania nauczycieli w Szkole Podstawowej w Zabrzeży. Ponadto zidentyfikowanie silnych stron jak również słabości systemu wynagrodzeń nauczycieli oraz przedstawienie wytycznych dotyczących usprawnienia istniejącego systemu wynagrodzeń nauczycieli. Celem badawczym była analiza systemu wynagrodzeń nauczycieli jako podstawowego elementu systemu motywacyjnego Szkoły Podstawowej w Zabrzeży. Badania empiryczne oparto o analizę dokumentacji znajdującej się w szkole i w księgowości obsługującej szkołę. Zanalizowano składniki wynagrodzeń nauczycieli tej szkoły i zasady ich wypłacania. Silną stroną systemu wynagrodzenia funkcjonującego w Szkole Podstawowej w Zabrzeży jest jego duże rozbudowanie i możliwość uzyskania dodatkowego wynagrodzenia za godziny nadliczbowe oraz nauczanie indywidualne. W związku z tym, że szkoła położona jest na terenie wiejskim, pracownicy otrzymują dodatek wiejski w wysokości 10% wynagrodzenia zasadniczego i dodatek mieszkaniowy. Ponadto, w szkole jest aż dziewięciu nauczycieli dyplomowanych posiadających tytuł zawodowy magistra z przygotowaniem pedagogicznym, dlatego też ich stawka zasadnicza jest najwyższa w tabeli płac. Słabą stroną tego systemu jest to, że nauczyciele dyplomowani, którzy osiągnęli najwyższy pułap stawki zasadniczej, nie mają możliwości jej podwyższenia, chociaż osiągają wysokie wyniki nauczania – dlatego też mogą czuć się niedowartościowani i mogą nie posiadać dalszej motywacji do efektywnej pracy. Także zbyt duża pewność zatrudnienia gwarantowana przez Kartę Nauczyciela, może osłabiać wśród nauczycieli motywację do podnoszenia kwalifikacji i jakości pracy.