Abstract:
Celem pracy jest ukazanie funkcjonowania Publicznego Gimnazjum w Kamionce Wielkiej, które jest nowym tworem systemu edukacji i powstało z chwilą wdrożenia reformy oświaty w 1999 roku. Praca składa się z trzech rozdziałów zakończonych krótkim podsumowaniem. Rozdział pierwszy przedstawia gminę jako podstawową jednostkę samorządu terytorialnego. Zawiera podstawowe informacje dotyczące istoty samorządu gminnego, zadań i kompetencji gminy, zakresu jej działania oraz omawia organy gminy. Rozdział drugi zawiera informacje dotyczące reformy systemu edukacji. Zdefiniowano w nim pojęcie reformy, omówiono jej założenia i cele oraz nowe typy szkół. Określono system oceniania uczniów i ich egzaminowania. W ostatnim rozdziale opisana została Gmina Kamionka Wielka, jej położenie geograficzne, ludność, infrastrukturę. Dalej scharakteryzowano Gimnazjum Publiczne w Kamionce Wielkiej, przedstawiając jego warunki lokalowe, kadrę pedagogiczną. Praca ta została opracowana w oparciu o materiały pochodzące z różnych źródeł książkowych o tematyce samorządowej i edukacyjnej, jak również materiały ze specjalistycznych pism samorządowych i oświatowych. Cennymi źródłami były również ustawy, statuty i informacje dotyczące gminy jako jednostki samorządu terytorialnego jej placówek oświatowych. W pracy zastosowano metodę opisową, porównawczą oraz proste metody analizy statystycznej. Publiczne Gimnazjum w Kamionce Wielkiej realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty, a w szczególności umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia gimnazjum. Zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie podstawowego programu nauczania.