Abstract:
Głównym celem pracy jest analiza efektywności wydatków budżetu miasta Nowy Sącz przeznaczonych na edukację i wychowanie. Badania obejmą analizę budżetu miasta ze szczególnym uwzględnieniem dochodów i wydatków przeznaczanych przez władze miasta na cele oświatowe. Celem prowadzonych badań jest poznanie czynników kształtujących wysokość wydatków oświatowych, a także próba oceny, czy dotychczasowe wydatki oświatowe są efektywne. Podmiotem badań w niniejszej pracy jest jednostka samorządu terytorialnego – miasto Nowy Sącz, natomiast przedmiotem badań jest analiza budżetu miasta oraz analiza wydatków oświatowych pod kątem ich efektywności. Dla lepszego poznania i zrozumienia problemu postawione zostaną hipotezy badawcze, które na podstawie wyników badań będą mogły zostać zweryfikowane. H1: wysokość wydatków oświatowych zależy wprost proporcjonalnie od wielkości jednostki samorządu terytorialnego (liczby ludności). H2: wysokość wydatków oświatowych zależy wprost proporcjonalnie od ilości uczniów. H3: wysokość wydatków oświatowych zależy wprost proporcjonalnie od ilości nauczycieli. H4: subwencja oświatowa miasta (gminna i powiatowa) pokrywa 100% wydatków oświatowych. H5: oświatowe wydatki majątkowe stanowią 20% całkowitych wydatków oświatowych. Wydatki oświatowe na 1 ucznia w Nowym Sączu, podobnie jak w całym kraju są niskie, a wskaźnik ten jest jednym z najniższych w Europie. Coraz bardziej niekorzystny wydaje się być również wskaźnik ilości uczniów do ilości nauczycieli, który w Nowym Sączu kształtuje się na poziomie około 11, a mógłby osiągnąć wielkość około 20 - 25, co byłoby znacznie bardziej korzystne i podniosłoby efektywność wydatków oświatowych.