Analiza morfologiczna jest heurystyczną metodą kreatywnego myślenia. Stosowana jest w
zadaniach wymagających odkrycia nowych kombinacji cech dla produktów oraz usług.
Główna hipoteza testowana w tej pracy postuluje, że istnieje istotny wpływ ścieżek
przeszukiwań, czyli kolejności otrzymywania danych do analizy, na uzyskiwane przez
uczestników analizy morologicznej rezultaty końcowe. Przeprowadzone zostało
doświadczenie na 43-osobowej populacji. Zadaniem uczestników było trzykrotne
przeprowadzenie analizy morfologicznej ze stałymi danymi wejściowymi dla całej próby, ale
z różną kolejnością dodawania danych do oceny kombinacji. Tematem analizy były
wycieczki turystyczne. Cechami wyróżniającymi były: A-Klimat, B- Długość pobytu, C-
Intensywność zwiedzania. Liczba wariantów cech dla wyżej podanych to odpowiednio: 6, 6
oraz 5. Wyniki badań wskazały na istnienie zależności rodzaju pomysłu finalnego od
przyjęcia konkretnej ścieżki poszukiwań. Nie było podstaw do przyjęcia hipotez pobocznych,
jakimi były zależność wyników finalnych od pierwszej ścieżki przeszukiwań, zróżnicowania
wyników względem płci, istnienia jednej cechy dominującej w różnicowaniu wyników oraz
rozbieżności preferencji w zależności od płci respondenta. Opisane zostały potencjalne
interakcje zachodzące w fazach analizy morfologicznej wraz z psychologią podejmowania
decyzji. Zilustrowane i zinterpretowane zostały indywidualnie wyniki finalnych pomysłów
uczestników w przestrzeni trójwymiarowej. Zidentyfikowane i opisane zostały pułapki i
efekty psychologiczne mogące ingerować w działanie ścieżek przeszukiwań.
Morphological analysis is a heuristic method of creative thinking. It is usually implemented in
tasks that require discoveries of new models, ideas for products and services.
There was made an experiment in population of 43 people. The main objective of the
participants was completing the set of 3 morphological analyses. The input remained the same
for all of the participants, but the order of including data into analysis was different in each
trial. The topic of the analysis was the choice of vacation characteristics. The features were:
A- Climate, B- The lenght of stay, C- Sightseeing activity. The number of the features
variants were: 6, 6 and 5, respectively. The results of the research indicated path dependence.
This was the main hypothesis, that said there exists an influence of a particular path searching
order on the final choices made by the participants. There was no evidence to accept
additional hypotheses, which were: final results dependence on setting the first path of
searching, variety of final ideas according to sex, the presence of one dominant distinguishing
feature and the diversity of preferences depending on participant’s sex.