Motywacja to kluczowy czynnik decydujący o efektywności firmy. Każde przedsiębiorstwo ma odrębne metody wpływania na rezultaty działań swoich pracowników. Motywowanie to zadanie kierownika. Przedmiotem niniejszej pracy jest problematyka motywacji i motywowania pracowników. Praca wyjaśnia czym jest motywacja do pracy, motywowanie. Ponadto wskazuje zasady skutecznej motywacji i jej rolę we współczesnych firmach. Praca zawiera najważniejsze teorie motywacji, zarówno te tradycyjne, jak i nowoczesne. Wskazano na składniki systemu motywacyjnego i techniki motywowania. Oprócz tego omówiono specyfikę pracy w sektorze transportu drogowego, a więc wszelkie wymagania pracy kierowcy w Polsce. Metodologia badań ankietowych dotyczy motywacji i motywowania kierowców wybranych firm transportowych w Polsce. Jej celem jest próba oceny istniejącego systemu motywacyjnego, a także poznanie czynników, które najbardziej motywują. Analiza materiału empirycznego pozwoliła na sformułowanie kilku istotnych wniosków. W firmach stosuje się motywowanie materialne i niematerialne. Najważniejszymi motywatorami są: wynagrodzenie, awans, czy dobra komunikacja w pracy. Wśród błędów motywowania wskazuje się na brak świadczeń ze strony pracodawcy czy niski udział pracowników w decydowaniu. System motywowania powinien być skonstruowany według określonych zasad, dostosowany do możliwości firmy. Narzędzia motywacji muszą spełniać oczekiwania pracowników i cele firmy. Motywacja decyduje o sukcesie pracownika, jak i firmy.
The motivation is an important factor, decisive about attractiveness of company. Every firm has separate methods which an influence on results of employees work. The motivation is a job of manager. The subject of this article is motivation of employees. Article explains, what is the motivation to job. Besides that, it shows principles of effectively motivations and its role in modern firms. It contains the most important motivation theories as well as traditional and modern. It showed on ingredients of motivation system and techniques of motivation. Besides, it coverages specifity of work in a road transport and requirements of
driver work in Poland. Methodology of public opinion poll of questionnaires concernings motivation of drivers in Poland. The aim is an test motivation system and most significant motivators. The analysis of the obtained material led to essentials conclusions. Material and immaterial motivation are used in companies. The most important motivators for employees are: a salary, an promotion or good communications. However, the faults are lack of extra wages or low participation in decisions. A motivation system must be constructed according to principles. It must be adapted to opportunities of firm. Means of motivation must meet employees and companies expectations. The motivation decides about a success employees and firm.