Abstract:
Prezentowana w niniejszej pracy problematyka jest związana z rolą samorządu terytorialnego w realizacji polityki oświatowej. Głównym celem pracy jest przedstawienie polityki oświatowej w gminie Grybów w latach 2001 – 2011 z uwzględnieniem realizacji zadań własnych i zleconych. Tak postawiony cel sugeruje następujące pytanie badawcze: jak są planowane, realizowane, finansowane własne i zlecone zadania oświatowe. Część teoretyczną rozprawy oparłam o opracowania dotyczące zagadnienia samorządu terytorialnego i polityki oświatowej w Polsce. Natomiast część badawczą pracy opracowałam na materiale źródłowym z zasobów archiwalnych Urzędu Gminy Grybów. Oprócz materiałów z Urzędu Gminy Grybów zostały przeze mnie wykorzystane dotyczące badanego problemu akty normatywne. Praca składa się z pięciu rozdziałów. Rozdziały pierwszy i drugi poświęcony jest teoretycznym aspektom samorządu terytorialnego i polityki oświatowej. W trzecim zamieściłam informacje demograficzne dotyczące gminy Grybów; w czwartym omówiłam historię szkolnictwa w gminie Grybów. Wreszcie w rozdziale ostatnim przedstawiłam analizę polityki oświatowej w gminie Grybów.