Celem pracy było sprawdzenie, czy istnieje związek pomiędzy retrospektywną oceną
postaw rodzicielskich a stylem radzenia sobie ze stresem u studentów. Problem ten był
przedmiotem rozważań teoretycznych jak również punktem wyjścia do przeprowadzonych
badań. Do weryfikacji postawionych hipotez zakładających współwystępowanie pozytywnych
postaw rodzicielskich z efektywnymi strategiami zaradczymi oraz negatywnych postaw
rodzicielskich z nieefektywnymi strategami zaradczymi zastosowano następujące metody
badawcze: Kwestionariusz Retrospektywnej Oceny Postaw Rodzicielskich (KPR-Roc) M. Plopy
w wersji dotyczącej osobno postaw matek i ojców, ujmujący postawy rodziców wobec studentów
w przeszłości, natomiast do zbadania radzenia sobie ze stresem posłużono się
Wielowymiarowym Inwentarzem do Pomiaru Radzenia Sobie ze Stresem (COPE) w adaptacji
Z. Juczyńskiego i N. Ogińskiej-Bulik. W badaniach, które były przeprowadzone grupowo, brało
udział 275 studentów (175 kobiet i 120 mężczyzn) w wieku między 20 a 25 rokiem życia.
Wyniki poddano analizie, zinterpretowano, a na ich podstawie wysunięto wnioski. Rezultaty
badań potwierdziły sformułowane hipotezy: stwierdzono dodatnie korelacje pomiędzy
negatywnymi postawami rodzicielskimi a wszystkimi czynnikami COPE i pomiędzy
pozytywnymi postawami a strategiami zawierającymi się w czynniku Aktywnego Radzenia
Sobie oraz Poszukiwania Wsparcia z Koncentracją na Emocjach. Również wykazano ujemną
korelację pomiędzy pozytywnymi postawami rodzicielskimi a strategiami zawartymi w
czynnikach Zachowań Unikowych oraz Poszukiwania Wsparcia i Koncentracji na Emocjach.
The main area of interest discussed in this thesis was parental attitudes in relation to
children’s strategies in coping with stress. This aspect was grounded in theoretical discussion as
well as the conducted research. The main hypotheses were aimed at verifying this relationship. In
order to verify the hypotheses the following methods of research were applied: The Questionnaire
of retrospective assessment of parental attitudes by M. Plopa – version concerning the mothers’
and fathers’ attitudes assessed separately; and the Multidimensional Coping Inventory by Charles
S. Carver, Michael F. Scheier & Jagdish K. Weintraub; adaptation Z. Juczyński, N. Ogińska-
Bulik. The results were subject to statistical analyses, interpreted and conclusions were drawn.
There were two hundred and seventy five (one hundred seventy five women and one hundred
twenty men) students between twenty and twenty-five years of age that participated in the current
study. Emerging findings confirmed the hypothesis formulated: positive correlations were
observed between negative parental attitudes and all factors within COPE and between positive
parental attitudes and strategies of active coping, seeking support along with concentration on
emotions. In addition, there were negative correlations between positive parental attitudes and
strategies based on avoidance and seeking support and concentration on emotions.