Abstract:
Celem niniejszej pracy jest przedstawienie sposobów wykorzystania Internetu
w procesie budowania przewagi konkurencyjnej przez różne firmy. Praca pozwala zorientować się, jak można wykorzystać unikalność cech Internetu do usprawnienia zarówno procesów zachodzących w wewnętrznej strukturze organizacji, jak i jej kontaktów z otoczeniem. Tezą główną opracowania jest:
W XXI wieku, nowoczesne przedsiębiorstwo, aby uzyskać przewagę
konkurencyjną na rynku, musi zdecydować sie na zastosowanie Internetu
praktycznie w każdym podsystemie funkcjonalnym a odpowiednia integracja, tak
powstałych modułów pozwoli na najlepsze wykorzystanie szans, jakie daje rynek.
Autor postawił również hipotezy badawcze:
H1 - Internet, wspomagający proces komunikacji z klientem umożliwia łatwiejsze
dotarcie do klientów zarówno obecnych, jak i potencjalnych, co w efekcie
pozwala na budowanie indywidualnych więzi, które mogą stanowić podstawę
określonych wyborów konsumpcyjnych.
H2 - Zastosowanie Internetu w procesie komunikacji wewnątrz przedsiębiorstw
(intranet) wspomaga sprawny przepływ informacji i pozwala na sprawne
zarządzanie wiedza a połączenie z otoczeniem otwiera przed przedsiębiorstwem
nowe możliwości korzystania z ogromnych zasobów informacyjnych i
wykorzystywania ich w procesie budowania przewagi konkurencyjnej.
H3 - Wykorzystanie Internetu w działaniach promocyjnych pozwala na zbudowanie i
umocnienie pozytywnego wizerunku przedsiębiorstw na rynku.
H4 - Zastosowanie technologii internetowych w procesie komunikacji B2B jest
metoda budowania trwałej przewagi konkurencyjnej.
Analizując przypadki firm: PPU SEYKAM, Hurtowni Komputerowej POOP
oraz Hurtowni Farmaceutycznej APTEKARZ, można dojść do wniosku, że narzędzia
oferowane przez Internet są w nich wykorzystywane w niewielkim zakresie.
Powszechne jest wykorzystywanie poczty elektronicznej w kontaktach z klientami.