Niniejsza praca poświęcona jest japońskiej metodzie hoshin kanri, polegającej na wprowadzeniu w życie przedsiębiorstwa odpowiednio dobrej jakościowo strategii,
zmian na każdym ze szczebli, zwłaszcza w myśleniu jakie było obecne przed wdrożeniem tej
metody zorientowanej na jakość. Dane jakie są potrzebne do wprowadzenia takiej metody są
zbierane przez długi czas, jak również samo wprowadzenie w strategię hoshin kanri jest bardzo
pracochłonne.
Głównym celem podjętym w pracy było ukazanie jak metoda hoshin może zmienić
przedsiębiorstwo, co należy zrobić pokonując kolejne etapy metody. Niewątpliwie jednym z
celów było również przybliżenie samej istoty metody i jej charakterystyka, gdyż jest ona mało
znana. Ponadto celem pracy było zbadanie wpływu metody hoshin na proces formułowania
strategii przedsiębiorstwa, zbadanie pod tym kątem jej zalet i wad.
Badania jakie zostały przeprowadzone na jednym z Browarów wskazują, iż jest to metoda,
której trzeba poświęcić dużo czasu, lecz jest to opłacalne. Należy zwrócić również uwagę, że
zmiany jakie są wprowadzane nie tylko widoczne są na górnym szczeblu i tylko na działaniach
lecz zmiana dotyczy również pracowników. Jak w odróżnieniu do innych metod zmieniany jest
sposób myślenia człowieka - nastawia się on na jakość i co jest jedną z trudnych barier do
przejścia - przyzwyczajenia człowieka, gdyż po wdrożeniu większość codziennych zadań, sposób
czy kolejność ich wykonywania, nagle muszą ulec zmianie.
This diploma thesis was dedicated to Hoshin kanri, Japanese method in which
appropriately good quality and modifications at every level, especially in thinking that were
present before introducing this method for quality, are implemented in the enterprise. Necessary
data for carrying the method out were being collected for a longer period of time as well as the
action itself of introducing Hoshin kanri strategy was very labour intensive.
The main aim in the project is to present how the Hoshin kanri method can alter the enterprise
and what should be done at every level. Undoubtedly, one of the aims is to acquaint with the essence of this method itself – its characteristic, since it is little known. Furthermore, the purpose
of the thesis is to examine the influence of the Hoshin method on the process of formulating the
strategy of the enterprise, paying special attention to its advantages and disadvantages.
The study was conducted in the brewery. The results indicated that this method was in fact time- consuming nevertheless it was a cost-effective enterprise. It should be noted that modifications
were present not only at the higher levels in actions but also among employees. As opposed to
other methods the way of thinking was changed – a person anticipated quality. One of the most
hard obstacle to surmount was force of habit. After implementing of many everyday duties the
way and the order of their conduct abruptly had to be altered.