Praca stanowi analizę źródeł konkurencyjności systemów franczyzowych. Sieci franczyzowe opierają swoją działalność na przyjęciu określonych standardów działania integratora sieci, w zakresie oferowanego pakietu franczyzowego, przez niezależnych przedsiębiorców określanych mianem franczyzobiorców. W badaniu przeprowadzonym wśród biorców franczyzy sieci Żabka, podjęto próbę analizy czynników konkurencyjności sieci. Ocenie badawczej poddane zostały obszary funkcjonalno – organizacyjne stworzone przez integratora sieci Żabka, które obejmowały : ofertę asortymentową; zarządzanie zakupami i dostawami; działalności promocyjne; technologie informatyczne, kompetencje pracowników, przy czym, przy ocenie brano pod uwagę sposób ich wykorzystywania w kształtowaniu przewagi konkurencyjnej. Przeprowadzone badania potwierdziły hipotezę, iż źródłami przewagi konkurencyjnej są zasoby posiadane przez sieć Żabka. Zaliczono do nich: wizerunek sieci kształtowany m.in. poprzez jednolite standardy działania; zaplecze technologiczne i logistyczne wykorzystywane w zarządzaniu zakupami i kształtowaniu korzystnych warunków zakupu, a także rozwijanie kompetencji pracowników sieci poprzez szkolenia.
This work is an analysis of the sources of competitive advantage in a franchise system. Franchise networks base their operation on the adoption of network integrator's specific standards, as far as the franchise package is concerned, by independent entrepreneurs, known as franchisees. In a study carried out among the Żabka franchisees, an attempt was made to analyze the factors of the network competitiveness. Research evaluation was focused on functional and organizational areas developed by the Żabka network integrator, which included: product range, purchasing and supply management, promotional activities, IT solutions, personnel competencies. The research evaluated the ways they are used in shaping the competitive advantage of the network. The study has confirmed the hypothesis that the sources of Żabka competitive advantage are its internally based resources. Such resources include, but are not limited to, the image of the network created by uniform standards of operation, facilities and logistics technology used in the management of purchasing and in developing favorable conditions for purchase, as well as building up the skills and competencies of its employees in a process of continuous training.