Celem tej pracy jest przedstawienie w sposób usystematyzowany zmian zachodzących w dziedzinie oświaty i wychowania, a także zadań, jakie zostały postawione przed jednostkami samorządu terytorialnego. Praca ta ma za zadanie ukazać również problemy związane z gromadzeniem i odpowiednim podziałem posiadanych zasobów finansowych na realizację wyznaczonych zadań oraz ich bezpośredni wpływ na efektywność nauczania. W pracy omówione zostały zasady funkcjonowania oświaty w Polsce, jej finansowanie, zadania samorządów w zakresie edukacji oraz podstawowe metody pomiaru efektów nauczania. Badaniem objęto cztery szkoły podstawowe gminy oraz dwa gimnazja. Na podstawie zebranych danych przeprowadzono analizę w celu oceny efektywności funkcjonowania placówek edukacyjnych w gminie. Materiały pozyskano z jednostek Urzędu Gminy oraz od dyrektorów szkół. Wyniki, które zostały uzyskane w czasie przeprowadzonych badań pozwoliły odpowiedzieć na pytanie, jaka jest efektywność nauczania w poszczególnych placówkach edukacyjnych, jakie czynniki mają na to decydujący wpływ, pozwoliły zdiagnozować problemy, słabe i mocne strony oraz szanse i zagrożenia stojące przed oświatą w gminie Czorsztyn.
The aim of this paper is to present in a systematic way changes that are taking place in the field of education, as well as tasks, which have been given to local government. This work is to show the problems associated with the collection and the distribution of financial resources for the realisation of tasks and their direct impact on teaching effectiveness. In the work has been discussed how does education in Poland works, education funding, the tasks of local government in the field of education and basic methods of measuring learning effects. Four primary schools were included in the study and two middle schools. Based on the collected data there have been carried analysis in order to assess the effectiveness of educational institutions. Materials were obtained from Municipality Office and school head teachers. The results, which were obtained at the time of the research enabled to answer the question, what is effectiveness of teaching in particular educational institutions, what are the factors that make a decisive impast and allowed to diagnose problems, strengths and weaknesses as well as challenges and risks that education in the Czorsztyn commune faces.