Tematem pracy jest zarządzanie wiedzą na przykładzie wybranych firm polskiego sektora ubezpieczeń w latach 2006 -2011. Omówione zostały zagadania dotyczące warunków funkcjonowania podmiotów gospodarczych, podejście systemowe do zarządzania i zarządzanie rozwojem, pojęcie wiedzy i koncepcji zarządzania wiedzą, a także dotyczące polskiego rynku ubezpieczeń. Badania prowadzone były w trzech podmiotach rynku ubezpieczeniowego: STU Ergo Hestia SA, Compensa TU SA oraz Asekuracja Doradztwo i Pośrednictwo sp. z o.o. W przypadku wymienionych dwóch towarzystw ubezpieczeniowych szczególny nacisk został położony na nowosądeckie oddział i filię. Z racji wykonywanego zawodu główną metodą badawczą była obserwacja funkcjonowania wybranych firm, doświadczenie zawodowe. Pomocne były również sprawozdania finansowego podmiotów i Komisji Nadzoru Finansowego. Rezultatem pracy jest charakterystyka Ergo Hestii, Compensy i Asekuracji pod względem procesów zarządzania wiedzą w ujęciu procesowym i japońskim, a także identyfikacja barier zarządzania wiedzą. Wskazane zostały również efekty wdrażania omawianej koncepcji. Wnioski z przeprowadzonych analiz wskazują, że wdrażanie koncepcji zarządzania wiedzą w firmach może przyczynić się do wzrostu ich wskaźników finansowych, a także umocnić swój wizerunek na rynku i wśród klientów. Niestety przeszkodą w sprawnym funkcjonowaniu firmy i koncepcji zarządzania wiedzą są bariery z nią związane. Wpływać one mogą w negatywny sposób na mierniki finansowe, ogólne funkcjonowanie, również przez osłabione relacje między współpracownikami, a nawet prowadzić do osłabienia wizerunku, utraty zaufania społecznego i klientów.
The following thesis presents knowledge management on the example of selected companies from Polish insurance sector in years between 2006-2011. There have been discussed issues concerning conditions for operation of business entities, system approach to management and development management, the idea of knowledge and concept of knowledge management and also issues concerning Polish insurance market. The research has been conducted in three insurance market entities: STU Ergo Hestia SA, Compensa TU SA and Asekuracja Doradztwo i Porednictwo sp. z o.o. In case of two listed insurance companies particular emphasis was put on subsidiary and branch office located in Nowy S cz. Because of my occupation, the main research method consisted in observation of operation of selected companies, work experience. Financial reports of entities and Financial Supervision Authority were also helpful. The result of thesis is description of Ergo Hestia, Compensa and Asekuracja in terms of knowledge management processes on process and Japanese basis and also identification of barriers in knowledge management. There were also indicated effects of implementation of discussed concept. Conclusions from conducted analysis indicate that implementation of concepts of knowledge management in companies may contribute to decrease of their financial ratios and also strengthen their image on the market and among customers. Unfortunately, an obstacle in efficient operation of the company and the concept of knowledge management are barriers associated with it. They may have negative influence on financial ratios, general operation, also through weakened relations between co-employees and even lead to weakening the image, loss of social trust and customers.