Prawidłowy rozwój osobowości człowieka determinowany jest tendencją do aktualizacji
siebie. Konieczne jest więc zapewnienie mu odpowiedniego podłoża wychowawczego, które
wyzwalać będzie umiejętność efektywnego wykorzystywania swoich zasobów w różnych
sytuacjach życiowych. Niniejsza praca poświęcona jest związkom pomiędzy postawami
rodzicielskimi a stylami aktualizacji siebie u młodzieży licealnej. Przedstawiony w pracy
program badawczy, zrealizowany został przy użyciu następujących metod badawczych: Skali
Postaw Rodzicielskich (SPR) M. Plopy, Kwestionariusza Stylów Aktualizacji Siebie (KSAS)
Z. Uchnasta, a także Ankiety personalnej własnej konstrukcji. W przeprowadzonym badaniu
udział wzięło 120 osób w wieku od 16 do 18 lat w tym 51 mężczyzn i 69 kobiet.
Otrzymane wyniki pozwalają na wyciągnięcie ogólnych wniosków. Młodzież
postrzegająca swoich ojców jako charakteryzujących się tolerancyjnym i autonomicznym
podejściem, a także respektowaniem ich praw posiada większe skłonności do przejawiania
stylu aktualizacji siebie nacechowanego podtrzymywaniem i pogłębianiem interakcji
społecznych, a także efektywnym współdziałaniem z innymi.
Proper development of the human personality is determined by the trend to upgrade
themselves. It is therefore necessary to provide him adequate educational base that will trigger
the ability to make effective use of their resources in a variety of situations. This paper is
devoted to compounds between parental attitudes and styles update themselves with high
school students. Presented in the work of the research program, was implemented using the
following test methods: Scale of Parental Attitudes (SPR) M. Plopy, Self Actualization Styles
Questionnaire (KSAS) Uchnast Z. and Polls own personal design. In the conducted study
involved 120 people aged 16 to 18 years including 51 men and 69 women.
The results allow to draw general conclusions. Children witnessing their fathers as
characterized by a tolerant and autonomous approach and respect for their rights is more
likely to be manifesting themselves updated style of maintaining and deepening
a precondition for social interaction, as well as effective interaction with others.