Abstract:
Poczynając od 1990 roku samorządy terytorialne odgrywają w gospodarce narodowej coraz większą rolę. Wśród wielu różnorodnych przejawów działalności gminy jako korporacji publicznoprawnej mieści się m.in. jej polityka fiskalna, która ma niewątpliwie duży wpływ na kształtowanie lokalnej przedsiębiorczości, a poprzez to szeroko pojętego rozwoju lokalnego. Problematyka ulg i zwolnień w podatkach i opłatach lokalnych, ich miejsce w ramach polityki podatkowej „uprawianej” przez lokalne podmioty władzy publicznej, dopuszczalny zakres udzielania preferencji podatkowych oraz warunki, które muszą być przy tej okazji spełnione, stanowią obecnie przedmiot dyskusji prowadzonej na łamach licznej publikacji. Dyskusja ta, biorąc pod uwagę liczbę publikacji na ten temat oraz niemałe orzecznictwo, wydaje się ciągle żywa, a prezentowane rozbieżne poglądy skłaniają do poszukiwania własnej odpowiedzi na pojawiające się pytania. Wybór tematu wiąże się z faktem, iż gminy są głównymi beneficjantami pomocy unijnej. Dlatego bardzo ważna jest właściwie realizowana strategia podatkowa oraz umiejętność oddziaływania za pomocą podatków i opłat lokalnych na zjawiska gospodarcze. Analiza przedstawionych studiów przypadków realizacji polityki podatkowej wybranych gmin, wskazuje na nieefektywną i niewłaściwie realizowaną politykę podatkową, często oderwaną od innych instrumentów polityki gmin. Celem pracy jest analiza i ocena możliwości wykorzystania ulg i zwolnień w podatkach lokalnych, jako stymulatorów przedsiębiorczości.