dc.description.abstract |
Po wprowadzeniu z dniem 1 stycznia 1999r reformy Służby Zdrowia lecznictwo uzdrowiskowe znalazło się w nowej, trudnej sytuacji stwarzającej szereg problemów i zagrożeń. Najistotniejszą ze zmian stał się sposób finansowania lecznictwa uzdrowiskowego. Dotychczasowe finansowanie przez Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej przejęły Regionalne Kasy Chorych niezbyt zainteresowane lecznictwem. Pomimo zapewnień o finansowaniu lecznictwa uzdrowiskowego przez RKCh na poziomie z roku 1998 z uwzględnieniem inflacji, a zawartymi umowami nastąpiła rozbieżność. W uzdrowiskach zakontraktowano około 60% bazy noclegowej po stawkach kształtujących się poniżej kosztów własnych usługodawcy. Dodatkowym problemem stało się niewykorzystywanie zakontraktowanych miejsc, za co RKCh nie płacą. Zmiany jakie zachodzą w makrootoczeniu polskich uzdrowisk i leczenia uzdrowiskowego skłaniają więc do reorientacji dotychczasowych zasad funkcjonowania przedsiębiorstw uzdrowiskowych. Obecnie w warunkach rynkowych trzeba liczyć się z powstaniem konkurencji i potrzebą pozyskiwania kuracjusza komercyjnego. Obiektem badań w niniejszej pracy jest przedsiębiorstwo „Uzdrowisko Wysowa” S.A. W celu sprostania wyzwaniom nowej sytuacji, w której stanęło lecznictwo uzdrowiskowe po reformie Służby Zdrowia w roku 1999 został w nim utworzony Dział Marketingu. W związku z tym, że autorka pracuję w tym dziale postanowiła skonfrontować swoje dotychczasowe doświadczenia praktyczne z teorią istniejącą w zakresie zarządzania organizacjami funkcjonującymi na rynku turystycznym. Przeprowadziła również badania pozwalające na ocenę działania „Uzdrowiska Wysowa” S.A. oraz wyznaczenie dalszych kierunków działań. |
pl |