Abstract:
Głównym celem mojej pracy jest ukazanie, w jaki sposób państwo kieruje oświatą,
aby społeczeństwo mogło sprostać współczesnym wyzwaniom stawianym przez globalną
gospodarkę. W związku z tym w pierwszym rozdziale omawiam miejsce szkoły
we współczesnym świecie. Rozdział drugi wskazuje na system oświaty w Polsce, pojęcia niezbędne
do zrozumienia, czym jest oświata i dlaczego konieczna była jej reforma. W rozdziale trzecim omówiłem podstawowe dokumenty mówiące
o rozwoju edukacji w naszym kraju. Rozdział czwarty opisuje instrumenty. Pokazuje, jak państwo wpływa na poziom
nauczania i poziom wiedzy osiągniętej przez uczniów. Analizując w swojej pracy system edukacyjny i wpływ państwa na skuteczność
i osiągnięcie celów, jakie postawiło ono przed oświatą, skupiłem się na szkole podstawowej,
gimnazjum i szkołach ponadgimnazjalnych, częściowo również na przygotowaniu
przedszkolnym. Nie zajmowałem się w swojej pracy reformą i działaniem szkół wyższych.