Abstract:
Po uzyskaniu przez Polskę członkostwa w Unii Europejskiej, tj. po ratyfikacji traktatu akcesyjnego, obywatele polscy będą mogli podejmować pracę w instytucjach Unii Europejskiej (m.in. w Komisji Europejskiej, Sekretariacie Generalnym Rady Unii Europejskiej, służbach Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, Sądu Pierwszej Instancji, Trybunału Obrachunkowego, w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich, Sekretariatach Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów oraz w 13 agencjach Unii Europejskiej). Obsada stanowisk urzędniczych odbywa się w drodze konkursów. Rekrutacją kandydatów oraz przeprowadzaniem konkursów zajmuje się Biuro Rekrutacji Kadr wspólne dla wszystkich instytucji Unii Europejskiej – EPSO (European Personnel Selection Office). Celem niniejszej pracy jest przedstawienie rekrutacji pracowników z Polski do instytucji Unii Europejskiej w aspekcie nadchodzącego rozszerzenia Unii o nowe 10 państw oraz analiza zasad przydziału miejsc pracy w instytucjach Unii Europejskiej oraz warunki przeprowadzanych konkursów.