Abstract:
Proces integracji polskiego transportu kolejowego z systemem transportu kolejowego w Unii Europejskiej jest bezprecedensowy. Jego złożoność wynika z kilku głównych przyczyn. Transformacja gospodarcza transportu kolejowego w latach dziewięćdziesiątych była zadaniem bardziej skomplikowanym niż transportu samochodowego. Monopol jednego przewoźnika kolejowego wymagał rozpoczęcia procesu restrukturyzacji tego podmiotu gospodarczego. Układ Europejski z Polską nakładał dodatkowo zobowiązania co do liberalizacji dostępu do rynku transportowego, w tym rynku kolejowego. Przemiany w polskim kolejnictwie zbiegły się w czasie z wydaniem dyrektywy Rady 91/440/WE dotyczącej rozwoju kolei wspólnoty, wskazującej kierunki reformy europejskiego kolejnictwa zmierzające do demonopolizacji tej gałęzi transportu. W literaturze ekonomicznej występuje bardzo mało kompleksowych publikacji obejmujących całą problematykę procesu dostosowawczego transportu kolejowego w Polsce do standardów unijnych i jednocześnie wyjaśniających złożone procesy integracyjne europejskiego kolejnictwa w obliczu liberalizacji rynków transportowych. Celem niniejszej pracy jest przedstawienie głównych problemów dostosowawczych transportu kolejowego w Polsce, jakie wynikają ze wspomnianych procesów.