Głównym tematem pracy jest wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup
o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic w jakości usług edukacyjnych
na przykładzie projektu „Aktywnie w przyszłość”. W ramach prowadzonych badań dokonano
analizy dokumentacji Powiatowego Centrum Funduszy Europejskich w Nowym Sączu.
Omówiono podstawowe definicje dotyczące projektu oraz scharakteryzowano Program
Operacyjny Kapitał Ludzki na lata 2007-2013. Obszarem badań byli uczniowie szkół
gimnazjalnych z terenu powiatu nowosądeckiego, uczestniczący w projekcie
dofinansowanym z Unii Europejskiej pod nazwą „Aktywnie w przyszłość”. Jednostka
realizująca projekt została powołana przez Zarząd Powiatu Nowosądeckiego w celu
pozyskiwania środków z funduszy zewnętrznych i realizacji form wsparcia. Wyniki analizy
przeprowadzonej w ramach przedmiotowej pracy świadczą o dużym pozytywnym wpływie
realizacji dodatkowych programów rozwojowych na jakość i atrakcyjność kształcenia oraz na
zmniejszanie się dysproporcji pojawiających się w procesie edukacyjnym. Uzyskane
informacje pozwalają zakładać poprawę w przyszłości sytuacji na lokalnym rynku pracy
w związku ze zwiększeniem się potencjału sprzyjającego przedsiębiorczości u uczniów,
którzy po zakończeniu kształcenia będą poszukiwać zatrudnienia.
The main topic of the paper is to equalize educational opportunities for students from groups
with limited access to education and reduce disparities in the quality of educational services
as an example of the "active in the future." In this study analyzed the records of the District
Centre for European Funds in New Sacz. The basic definitions of the project and
characterized the Human Capital Operational Programme 2007-2013 were reviewed.. Area of
research were junior high school students from the district Nowosądecki, participating in a
project co-financed by the European Union under the name of "actively in the future." The
project implementing unit was established by the Board of County nowosądecki to raise
external funds and the implementation forms of support. The results of the analysis carried out
in the framework of the present work show a lot of the positive impact of the additional
development programs on the quality and attractiveness of education and to reduce the disparities emerging in the educational process. The resulting information helps establish
future improvement of the situation on the local labor market due to the increase in the
potential of a business-friendly pupils who, after completion of education will be looking for
employment