Abstract:
Marka odgrywa bardzo ważną rolę w przypadku zarówno przedsiębiorstw jak i produktów. To dzięki niej produkty te mogą zaistnieć w świadomości klientów, przez co zdobywają przewagę konkurencyjną i odnoszą sukces rynkowy. Ponosząc wydatki na kreowanie marki spodziewają się znacznych przychodów związanych ze wzrostem sprzedaży. Zachodzące w ostatnich latach w handlu procesy koncentracji prowadzą do powstawania coraz to nowych sieci handlowych oferujących szeroki asortyment produktów. Powstające sieci uzyskują coraz większy udział w rynku dyktując tym samym warunki funkcjonowania w branży. Na polskim rynku zaobserwować możemy przede wszystkim rozwój nowopowstających sieci należących do światowych liderów. Sieci te wraz ze swoim rozwojem wprowadzają do sprzedaży produkty oznaczone własnymi markami będącymi własnością tychże sieci. Marki te zajmują bardzo ważna rolę w polityce handlowej każdej sieci, gdyż zarządzanie nimi ma szczególny wpływ na działalność sieci w znaczny sposób podnosząc ich zyskowność. Produkty tego rodzaju zajmują na polskim rynku pozycję produktów tanich o niskiej jakości. Podczas gdy na światowym rynku produkty znaczone marką własną oferowane są również jako marki renomowane o bardzo wysokiej jakości. Celem niniejszej pracy jest ukazanie sposobu funkcjonowania marek własnych oraz wszystkich korzyści i wad wynikających z ich stosowania, zarówno dla producentów, detalistów oraz konsumentów, oraz ukazanie sposobu postrzegania tychże marek przez konsumentów, na podstawie przeprowadzonych na potrzeby pracy badań.