Wybór tematyki pracy był podyktowany moim zainteresowaniem reformą polskiego
systemu edukacyjnego. Analiza kolejnych etapów reformy szkolnictwa pozwoliła na ich
ocenę w kontekście wymogów stawianych nauczycielom.
Praca obejmuje zespół zagadnień dotyczących rozwoju zawodowego nauczycieli
uczących w Gimnazjum w Barcicach. Analiza form doskonalenia zawodowego pozwoliła
ustalić w części badawczej pracy zespół czynników rzutujących na poczucie satysfakcji
nauczycieli z wykonywanej pracy dydaktycznej oraz wychowawczej. Jako metodę badań
zastosowano ankietę, a narzędziem badawczym stał się kwestionariusz ankietowy. Ustalenia
poczynione w toku badań pozwoliły zdiagnozować częstotliwość uczestnictwa respondentów
w różnych formach doskonalenia, ustalić formy najbardziej popularne wśród nauczycieli oraz
zweryfikować prawdziwość postawionych hipotez dotyczących źródeł satysfakcji nauczycieli
z wykonywanej pracy.
The main objective of this study is to examine and evaluate the problem of reform in Polish
education at its various stages and looking at its requirements towards teachers. My personal
interest in the reform of the Polish educational system has been the main source of inspiration
for choosing this subject matter. This work presents a number of issues connected with
continuous professional development of teachers, on the example of a lower secondary
school-Gymnasium in Barcice. Its research part introduces and analyses different forms of the
professional development process and its ultimate goal was to establish a set of factors
influencing teachers satisfaction, both in their teaching and educational work. The research
method used was a survey with a questionnaire survey deployed as a research technique.
obtained in the course of the study have been used in a number of ways. First of all it allowed
for determining the frequency of the respondents participation in various forms of
professional development and completing a list of the forms popular among teachers .The
results were then used to verify the correctness of the hypotheses made about the sources of
teachers satisfaction in their work.