W poszukiwaniu perspektyw rozwoju - analiza strategiczna Polskiego Koncernu Naftowego Orlen S.A.

WSB-NLU Repository

Show simple item record

dc.contributor.advisor Woźniak, Dariusz
dc.contributor.author Ligas, Damian
dc.contributor.author Biniecki, Piotr
dc.contributor.author Janik, Michał
dc.date.accessioned 2014-01-05T15:02:20Z
dc.date.available 2014-01-05T15:02:20Z
dc.date.issued 2012-11-30 00:38:54
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11199/3352
dc.description.abstract Głównym celem pracy była analiza obecnej sytuacji w firmie PKN Orlen oraz opracowanie dla niej rozwiązań przy pomocy różnych narzędzi analizy strategicznej w dwóch obszarach: - Pomysły na rozwój sieci. - Pozyskanie młodych klientów. Praca składa się z trzech głównych części – analizy głównych determinant rynku, analizy otoczenia oraz samej firmy, syntezy wniosków oraz rekomendacji. W pierwszej części pracy zostały przeanalizowane zjawiska oraz trendy wpływające na podaż, popyt oraz cenę ropy naftowej zarówno na poziomie lokalnym, jak i globalnym. Dodatkowo zostały wykorzystane metody analizy statystycznej w celu określenia czasu reakcji rynku na podwyżki/obniżki paliwa w hurcie - zmiana ceny detalicznej – oraz wahania ropy Brent i kursu USD/PLN - zmiana ceny paliwa w hurcie. W ostatnich rozdziałach pierwszej części pracy zostały również opisane podatki paliwowe w Unii Europejskiej, struktura ceny paliwa w Polsce oraz rynek motoryzacyjny w Polsce - z uwzględnieniem wyłaniającego się segmentu samochodów elektrycznych. Druga część pracy zaczyna się od omówienia narzędzi wykorzystanych do analizy makro i mikro otoczenia Polskiego Koncernu Naftowego ORLEN – PESTEL, 5 Sił Porter’a oraz Łańcucha wartości McKinsey. W każdej z analiz, poszczególne etapy są zakończone omówieniem wniosków płynących z omawianych obszarów. Trzecia część pracy stanowi syntezę wniosków z części drugiej, które zostały wykorzystane do analizy SWOT-TOWS. Na jej podstawie wskazaliśmy możliwe strategie rynkowe oraz rekomendacje w postaci działań, jakie mogą zostać podjęte w różnych horyzontach czasowych. pl
dc.description.abstract The main purpose of the thesis was the analysis of the current situation in the PKN Orlen company and creating the development strategy by means of different strategic analysis tools in the two areas: - Ideas for the chain development. - Canvassing of young customers. The thesis consists of 3 major parts – the analysis of the main market determinants, the analysis of the environment and the company itself, the synthesis of the conclusions and recommendations. In the first part of the thesis there have been analysed phenomena and the trends which influence the supply, the demand and the price of oil at the local as well as the global level. Additionally, there have been used the methods of the statistical analysis in order to determine the time of reaction of the market on the increase/decrease of the price of the fuel vs the changes of the retail price of the fuel and fluctuation of the Brent oil prices and the USD/PLN rates vs the changes of the wholesale price of the fuel. In the last chapters of the first part of the thesis there have been also described the fuel taxes in the European Union, the structure of the fuel prices in Poland and the motor market in Poland – including the emerging electric cars segment. The second part of the thesis includes the review of the tools used for the analysis of the macro and micro-environment of the Polski Koncern Naftowy ORLEN – PESTEL, Porter’s five forces and McKinsey’s value chain. In each of the analysis the particular stages are finalized with the review of the conclusions resulting from the discussed areas. The third part of the thesis constitutes the synthesis of the conclusions from the second part of the thesis, which have been used to the SWOT-TOWS analysis. On the base of the analysis we indicated the possible market strategies and the recommendations representing the actions that might be taken in different time horizons. pl
dc.language.iso pl pl
dc.rights open access
dc.rights licencja niewyłączna
dc.subject PKN Orlen pl
dc.subject koncern paliwowy pl
dc.subject analiza strategiczna pl
dc.subject strategia pl
dc.subject analiza sektora paliwowego pl
dc.subject pozycja rynkowa pl
dc.subject SWOT-TOWS pl
dc.subject rynek motoryzacyjny pl
dc.subject rynek samochodów elektrycznych pl
dc.subject abonament paliwowy pl
dc.subject oil company pl
dc.subject fuel market pl
dc.subject strategic analysis pl
dc.subject strategy pl
dc.subject petroleum sector analysis pl
dc.subject market position pl
dc.subject automotive market pl
dc.subject electric cars market pl
dc.subject fuel subscription pl
dc.title W poszukiwaniu perspektyw rozwoju - analiza strategiczna Polskiego Koncernu Naftowego Orlen S.A. pl
dc.title.alternative In search of growth opportunities - strategic analysis of Polski Koncern Naftowy Orlen S.A. pl
dc.type masterThesis pl
dc.date.updated 2014-01-03T11:30:40Z


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

  • Prace magisterskie [3237]
    [Zgodnie z obowiązującą procedurą nie udostępniamy pełnych wersji prac dyplomowych]
  • Prace dyplomowe wyróżnione - Pełne teksty - Full text [376]
    W tej kolekcji zostały zamieszczone pełne teksty prac dyplomowych studentów wyróżnionych przez Komisję Uczelnianą. Zakres chronologiczny kolekcji obejmuje prace z lat 2008 - 2014 i będzie sukcesywnie uzupełniany o nowe dokumenty.

Show simple item record

Search WSB-NLU Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics

Info