Abstract:
Podstawowym więc celem zarządzania strategicznego jest opracowanie i wdrażanie skutecznych strategii, dostosowujących przedsiębiorstwo do otoczenia oraz otoczenie do przedsiębiorstwa. Jest to niezbędny warunek przetrwania firmy w warunkach gospodarki rynkowej. Budowa strategii to zadanie stojące przed każdym przedsiębiorstwem. Ponieważ otoczenie przedsiębiorstwa, zarówno to najbliższe jak i makrootoczenie ulega ciągłym zmianom dlatego proces zarządzania strategicznego musi być procesem ciągłym. Przedsiębiorstwa muszą stale weryfikować swoje strategie. Takie działania pozwolą wykorzystać pojawiające się w otoczeniu szanse i jednocześnie uniknąć zagrożeń. Niniejsza praca dotyczy przedsiębiorstwa, które funkcjonuje na rynku nieprzerwanie od 1985 roku. Początkowo przedmiotem działalności było tylko, budownictwo i roboty ziemne. Obecnie jego działalność jest rozproszona na kilku wybranych dziedzinach. Celem pracy jest ocena dotychczasowej pozycji firmy i przedstawienie możliwych dróg jej dalszego rozwoju. W tym celu przeprowadzone zostały dwa etapy procesu zarządzania strategicznego: analiza strategiczna oraz generowanie i wybór strategii. Zostały one przedstawione z teoretycznego oraz praktycznego punktu widzenia.