Abstract:
W procesie racjonalnego kształtowania rynku pracy i planowania indywidualnych karier zawodowych bardzo ważna rolę odgrywają orientacja i poradnictwo zawodowe. Jest to szczególnie ważne w sytuacji, z jaką mamy do czynienia na polskim rynku pracy od początku lat 90. Z jednej strony gwałtowne przemiany strukturalne rynku pracy, z drugiej powolne i mało adekwatne do rzeczywistości przemiany w szkolnictwie zawodowym stworzyły dla wielkiej grupy pracobiorców nowe, trudne do przezwyciężenia problemy. Szczególnie bezrobotni, postawieni w niespotykanej dotychczas sytuacji konkurencyjności i kurczenia się rynku pracy, nie potrafią korzystać z informacji, projektować nowych dróg zawodowych czy sensownie szukać pracy. W rozwiązaniu tych skomplikowanych problemów może pomóc kompetentna i profesjonalna kadra doradców zawodowych. Celem niniejszej pracy jest właśnie przedstawienie roli doradcy zawodowego w poradnictwie dla osób bezrobotnych. W szczególności chodziło o uzyskanie odpowiedzi na pytania: jak jest zorganizowane poradnictwo zawodowe w warunkach transformacji ustrojowej, jakie są zadania doradcy w aspektach prawnym i organizacyjnym, jakimi umiejętnościami i wiedzą powinien dysponować doradca zawodowy oraz jaki jest obraz doradcy w oczach jego klientów, a także jak on sam postrzega swoja rolę. Analiza danych zawartych w niniejszej pracy powinna dać odpowiedź na tak sformułowane problemy badawcze.