Korupcja stanowi fenomen złożony i wieloaspektowy, jaki to przyjmuje liczne formy oraz liczne postacie. W znaczeniu powszechnym poprzez korupcję można zrozumieć fałszowanie jakiegoś stanu, jaki jest postrzegany jako idealny i etycznie dobry. Sam termin korupcja (łac. corruptio = przekupstwo, zepsucie) ma konotacje wyraźnie pejoratywne, wskazując na niejawne odchylenia od ustalonego porządku prawnego oraz etycznych norm postępowania. Badania ankietowe przeprowadzone zostały na 100-osobowej grupie respondentów, którymi były losowo dobrane osoby spotkane na ulicach kilku miast. Wszystkie odpowiedzi były anonimowe i posłużyły jedynie do celów naukowych. W każdym pytaniu ankietowani poproszeni zostali o zaznaczenie jednej odpowiedzi. Proces zbudowania antykorupcyjnej strategii narodowej winien być poprzedzony analizowaniem istniejących sytuacji. Jest też konieczne dokonanie identyfikowania najistotniejszych problemów w zakresie sposobów, jak dotąd poradzenia sobie z nimi. Konieczne jest, by systemy wprowadzane w poszczególnych instytucjach były ze sobą kompatybilne. Szybkie oraz też ograniczone do minimum kontakty w sposób bezpośredni z urzędnikami zawężają pole do pojawienia się korupcji. Instytucje publiczne winny w pragmatyce postępowania zastosować rozwiązania zabezpieczające je przed procesami korupcyjnymi.
Corruption is a complex and multi-leveled phenomenon that takes many forms and patterns. The popular meaning of corruption can be defined as falsifying a state which is believed to be ideal and ethically good. The very term corruption (Latin corruption =bribery, fraud) has a clearly pejorative connotation, indicating a deviation from the established legal and ethical standards. The survey was carried out in a group of 100 respondents, who were randomly selected on the street in several cities. All their responses were anonymous and were used only for scientific purposes. In each of the questions, respondents were asked to select one answer only. The process of building a national anti-corruption strategy should be preceded by analyzing the existing situation. It is necessary to identify the most important problems, including ways of dealing with them so far. It is also essential to make all the systems implemented at various institutions compatible with each other. Effective and reduced to an absolute minimum direct contacts with state officials lower the chances of corruption. In their code of ethics public institutions should use protective measures against corruption processes.