Abstract:
Integracja Polski z Unią Europejską od lat była jednym z priorytetów polskiej polityki zagranicznej. Podejmowane w okresie przedakcesyjnym działania miały na celu wdrażanie postanowień Układu Europejskiego i jak najlepsze przygotowanie do przyjęcia postanowień Jednolitego Rynku, które zapewniłyby sprawne i uczciwe jego funkcjonowanie. Z jednej strony stworzyło to ogromne szanse dla polskich przedsiębiorców, z drugiej zaś pewnego rodzaju zagrożenia. Zmiany otoczenia zewnętrznego funkcjonowania firm w szczególności mogły bowiem wpłynąć na małe i średnie przedsiębiorstwa, głownie ze względu na specyficzne cechy tego sektora. Celem pracy jest analiza sektora małych i średnich przedsiębiorstw u progu wejścia Polski do Unii Europejskiej oraz zakres
i forma promocji obecności polskich firm na rynkach zagranicznych na przykładzie firmy Bog-Tex w Rzeszowie. Przedstawiono struktury, zasady i mechanizmy wspólnego rynku oraz istotę i znaczenie małych i średnich przedsiębiorstw we współczesnej gospodarce. Nakreślono perspektywy rozwoju firm sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce po wejściu do UE oraz zakres i formy promocji obecności polskich firm na rynkach zagranicznych w świetle doświadczeń przedsiębiorstwa Bog-Tex w Rzeszowie.