Celem niniejszej pracy jest wskazanie wpływu powiązań franchisingowych na realizowaną strategię zagranicznej ekspansji rynkowej poprzez:
• analizę istoty franchisingowego modelu biznesu i jego oddziaływania na rozwój
i zagraniczną ekspansję rynkową,
• identyfikację korzyści i zagrożeń wynikających ze współpracy uczestników
w ramach systemu franczyzowego,
• omówienie warunków umowy franczyzowej w aspekcie prawnym i ekonomicznym.
Franchising jest specyficzną formą działalności sieciowej, w której integrator systemu –
franczyzodawca udziela odpłatnie licencji na sprzedaż towarów lub świadczenie usług
innym, niezależnym prawnie i finansowo podmiotom gospodarczym – franczyzobiorcom.
Renomę systemu franchisingowego kształtują następujące zmienne: marka rozumiana jako strategiczny zasób, know-how jako kompletna koncepcja biznesu, jednolite standardy i stały monitoring, pomoc, doradztwo.
W niniejszej pracy koncepcja franchisingu jest omawiana w kontekście realizowania przez przedsiębiorstwa strategii ekspansji zagranicznej celem wypracowania trwałej przewagi konkurencyjnej na rynku, prowadzącej nie tylko do przetrwania, ale i trwałego rozwoju. Część badawcza pracy jest charakterystyką polskiego rynku franchisingu na przestrzeni lat 1989-2011 ze szczególnym akcentem na polskie przedsiębiorstwa i marki, które zdecydowały się na tę formę umiędzynarodowienia własnej działalności.
This paper discusses the concept of franchising in the context of the implementation of the company's foreign expansion strategy to develop a sustainable competitive advantage in the market, leading not only to survive but also sustainable development.
Part of the research work is characteristic of the Polish market franchise over the years
1989-2011 with particular emphasis on Polish companies and brands that have opted for this form of internationalization of its activities.