Abstract:
Zarządzanie współczesnym przedsiębiorstwem funkcjonującym w realiach rządzącego się „żelaznymi” regułami wolnego rynku, stale rosnącej konkurencji oraz wahań koniunktury wymaga podejmowania różnorodnych decyzji gospodarczych, inwestycyjnych i finansowych, zawierających w sobie elementy niepewności i ryzyka. Aby zmniejszyć wpływ i prawdopodobieństwo zaistnienia tych czynników, niezbędne jest postępowanie w pełni zgodne nie tylko z regułami ekonomii i tzw. zdrowego rozsądku, ale też ze strategią danego przedsiębiorstwa.
Opracowanie dobrej strategii wymaga perfekcyjnej znajomości przedsiębiorstwa oraz jego otoczenia; możliwych w przyszłości w nim zmian, ich wpływu na przedsiębiorstwo i realnych jego zdolności do odpowiedniego reagowania na te zmiany. Taką właśnie znajomość przyszłości otoczenia i przedsiębiorstwa oraz wzajemnych interakcji powinna dać dobrze przeprowadzona analiza strategiczna – będąca określonym zbiorem metod i działań diagnozujących otoczenie oraz przedsiębiorstwo.
Celem tej pracy jest ocena zastosowania analizy strategicznej w działalności Spółki JAS-FBG S.A. gospodarującej w realiach Polski - tuż przed jej pełną integracją ze strukturami UE i pierwszym okresie po akcesji. Ocenie poddano przedsiębiorstwo z ponad tysiąc osobową załogą, znaczącą pozycją na rynku i kilkunastoletnią tradycją.