Abstract:
Zmiana to cecha współczesnej rzeczywistości. Pomimo iż towarzyszy ona zarówno jednostkom jak i organizacjom od zawsze, w ostatnich latach jej charakter bardzo się zmienił. Nie jest to już tylko statyczny proces przechodzenia z jednego stanu do drugiego, ale dynamiczny i ciągły proces. Warto jednak pamiętać, iż sama zmiana jest zjawiskiem, które tworzy niepewność, napięcia i niedogodności. Im bardziej zmiana jest niezrozumiała, wywołująca poczucie zagrożenia i niepewności, tym mniejsze jest prawdopodobieństwo, że pracownicy włączą się do programu zmian. Dlatego kluczowym zadaniem podczas zmian, jest efektywne komunikowanie się. Informowanie pracowników o zachodzących przekształceniach oraz zamierzeniach w stosunku do nich. Zmieniające się otoczenie wymusza na przedsiębiorstwach podejmowanie różnego rodzaju zmian, ponieważ bez nich nie zdołałyby utrzymać swej pozycji na konkurencyjnym rynku. Trzeba jednak pamiętać, że brak efektywnego komunikowania pracowników o zamierzeniach firm, może doprowadzić do oporu wobec najbardziej pozytywnej zmiany, a nawet do niepomyślnego jej przebiegu. Niestety niejednokrotnie poprawna komunikacja jest zaniedbywana w wielu firmach, dlatego też głównym celem niniejszej pracy jest analiza przebiegu procesu komunikacyjnego w czasie głębokiej zmiany, oraz wskazanie drogi komunikacji jaką każda firma powinna podjąć.Cel główny badania to analiza przebiegu procesu komunikacyjnego w warunkach głębokiej zmiany w firmie Tymbark . Hipoteza główna brzmi: W procesie zmian ważna jest efektywna komunikacja, która uwarunkowana jest wieloma czynnikami o charakterze zewnętrznym, wewnętrznym, społecznym, technicznym, psychologicznym.