Przesłanki i uwarunkowania internacjonalizacji przedsiębiorstw na podstawie analizy koncernów Toyota i Fiat
Ładowanie...
Data
2012-09-27 13:55:34
Autorzy
Tytuł czasopisma
ISSN czasopisma
Tytuł tomu
Wydawca
Abstrakt
Niniejsza praca została poświęcona zagadnieniu internacjonalizacji i globalizacji
przedsiębiorstw. Część badawcza odnosi się do branży motoryzacyjnej na przykładzie dwóch koncernów samochodowych: Toyoty i Fiata. W części teoretycznej przedstawiono koncepcje i metody internacjonalizacji przedsiębiorstw z uwzględnieniem jej czynników i motywów.
Podstawowe pytanie badawcze dotyczy poziomu internacjonalizacji tychże. Poziom
ten szacowano na podstawie analizy danych globalnych publikowanych przez te dwa
koncerny. Ponadto w pracy przedstawiono historię internacjonalizacji omawianych
koncernów.
Analiza danych globalnych dowodzi, że poziom internacjonalizacji Toyoty i Fiata jest
bardzo wysoki – konsekwencją globalizacji okazało się uzależnienie od rynków
międzynarodowych.
This work has been devoted to the issue of internationalization and globalization of enterprises. Part of the research relates to the automotive industry. As an example has been chosen two car companies: Toyota and Fiat. The theoretical part presents concepts and methods for the internationalization of enterprises, taking into account the factors and reasons of globalization. The basic research question concerns the level of internationalization of Toyota and Fiat. This level was estimated on the basis of global data published by these two companies. In addition, the paper presents the history of the internationalization of these companies. Analysis of global data shows that the level of internationalization of Toyota and Fiat is very high - a consequence of globalization was an addiction to international markets.
This work has been devoted to the issue of internationalization and globalization of enterprises. Part of the research relates to the automotive industry. As an example has been chosen two car companies: Toyota and Fiat. The theoretical part presents concepts and methods for the internationalization of enterprises, taking into account the factors and reasons of globalization. The basic research question concerns the level of internationalization of Toyota and Fiat. This level was estimated on the basis of global data published by these two companies. In addition, the paper presents the history of the internationalization of these companies. Analysis of global data shows that the level of internationalization of Toyota and Fiat is very high - a consequence of globalization was an addiction to international markets.
Opis
Słowa kluczowe
internacjonalizacja, globalizacja, Fiat, Toyota, internationalization, globalization, Fiat, Toyota