Abstract:
Istnieje trudność zdefiniowania jakości wynikająca z różnic w jego interpretacji przez poszczególnych użytkowników. W poszczególnych definicjach dominują różne aspekty (filozoficzny, techniczny, ekonomiczny, prawny czy psychologiczny) w zależności od tego dla potrzeb jakiej branży, czy dziedziny wiedzy były tworzone. Pomimo różnic w definicjach dotyczących jakości, wynikających z dominacji w nich różnych aspektów oraz różnych potrzeb dla jakich definicje te były tworzone, wynika z nich ścisły związek pomiędzy terminem „jakość” a konkretnym wyrobem (usługą), niezależnie od tego, czy wyrób ten ma charakter materialny czy też niematerialny. Związek ten znajduje swoje odzwierciedlenie w terminologii jakościowej i występuje jako proces zarządzania jakością. Termin ten obejmuje swoim zakresem planowanie strategiczne, rozmieszczenie zasobów i inne systematyczne działania na rzecz jakości, takie jak: planowanie jakości, sterowanie jakością oraz doskonalenie czyli ciągłą poprawę. Celem pracy jest próba zaznajomienia się z rodziną norm ISO, strukturą standardu ISO oraz z założeniami ogólnej koncepcji zarządzania przez jakość oraz proces przygotowania oraz wdrożenia systemu zarządzania jakością w omawianym przedsiębiorstwie. Przedstawiono rodzinę norm ISO, strukturę standardu, wymagania dotyczące norm ISO oraz etapy wdrażania systemu zarządzania jakością. Opisano koncepcje zarządzania przez jakość, przedstawiono syntezę głównych pojęć związanych z jakością oraz narzędzi wykorzystywanych w zarządzaniu jakością. Dokonano charakterystyki badanej firmy, podano przyczyny wdrożenia opisywanego systemu, opisano etapy przygotowania firmy do certyfikacji oraz podjęto próbę oceny przedsiębiorstwa po wdrożeniu systemu zarządzania jakością, jak również zaproponowano dalszy kierunek doskonalenia.