Abstract:
W nowoczesnym zarządzaniu przedsiębiorstwem znaczenia nabiera problematyka tworzenia strategii działania. Jednym z etapów procesu tworzenia strategii jest analiza strategiczna przedsiębiorstwa oraz jego otoczenia zewnętrznego. Wymaga ona dużych nakładów finansowych oraz długiego okresu czasu realizacji, aczkolwiek otrzymane wyniki pozwolą przedsiębiorstwu podjąć decyzje strategiczne mające bezpośredni wpływ na jego funkcjonowanie na rynku. Jedną z metod analizy otoczenia przedsiębiorstwa jest analiza konkurencji, czyli „5 sił Portera”. Dzięki tej metodzie można poznać siłę oddziaływania potencjalnych klientów, konkurentów, nabywców oraz substytutów na poziom rywalizacji wewnątrz sektora.
Celem niniejszej pracy jest próba analizy strategicznej sektora usług telefonii komórkowej w Polsce na podstawie firm Polkmtel S.A., Polskiej Telefonii Cyfrowej Sp. zo.o. oraz Polskiej Telefonii Komórkowej Centertel Sp. z o.o.. Ma ona za zadanie ocenić aktualną sytuację strategiczną sektora wykorzystując informacje o sektorze zawarte w publikacjach dostępnych w prasie, Internecie oraz zestawieniach rocznych poszczególnych operatorów.