Abstract:
Zarządzanie długiem publicznym powinno się traktować jako całość zjawiska makroekonomicznego poddając analizie wiele czynników, np. którą część zadłużenia spłacić w pierwszej kolejności i przy użyciu jakich instrumentów, uwzględniając potencjalne koszty jego obsługi dostosowane do struktury zadłużenia. Ma ono na celu utrzymanie długu na określonym, bezpiecznym poziomie i zmniejszanie kosztów z nim związanych.
Zadłużenie jest zjawiskiem długoterminowym i dlatego nie może być analizowane i zarządzane jedynie w krótkich odcinkach czasu. Poziom zadłużenia danego kraju porównywany jest do gospodarki i jest określany jako relacja do PKB. Wielkość długu publicznego ograniczona jest przez Konstytucję Rzeczypospolitej Polskiej, Ustawę o finansach publicznych oraz przez Traktat z Maastricht i dlatego bardzo ważne jest utrzymanie go na poziomie bezpiecznym.
Niniejsza praca ma na celu przedstawienie problematyki związanej z koniecznością zarządzania długiem publicznym. Przedstawi ryzyko, jakie niesie ze sobą dług i jego wielkość oraz strukturę zadłużenia i związane z nią rodzaje ryzyka, które są w rzeczywistości ograniczeniami do minimalizacji kosztów obsługi długu publicznego.