Abstract:
Koniec dwudziestego wieku przyniósł nam niezwykłe zmiany co do koncepcji, stylów i celów zarządzania. Z pierwszego miejsca został zepchnięty nieco na bok zysk, jako podstawowe kryterium pomiaru efektywności działania przedsiębiorstwa, zaś wyciągnięto na piedestał maksymalizację wartości jednostek gospodarczych. I nie oznacza to bynajmniej, że zysk całkowicie stracił na znaczeniu. W tej sytuacji nieco sprzeczne wydają się cele zarządzających daną firmą, a jej właścicieli. Podmiotem najbardziej zainteresowanym pomnażaniem wartości przedsiębiorstwa są ich właściciele, bo to oni czerpią korzyści płynące z osiąganych efektów, ale także oni inwestują określony kapitał. Jednak często efekty te są krótkoterminowe i nie spełniają oczekiwań właścicieli, są natomiast korzystne dla własnych interesów menedżerów. Tak więc, nie jest łatwe i nie zawsze możliwe połączenie interesów obu stron.
Niniejsza praca ukaże właśnie, jak wpływać poprzez płacowe aspekty na działania menedżerów, jak motywować ich do podejmowania takich działań, które byłyby korzystne zarówno dla nich samych jak i dla właścicieli.