Praca ma charakter teoretyczno-empiryczny. Podjęty program badawczy skupiony jest
na analizie związków jakie zachodzą pomiędzy ryzykiem samobójczym a radzeniem sobie ze
stresem przez młodzież. Badaniami objęto 161 uczniów klas ponadgimnazjalnych w wieku od
16 do 19 lat. W badaniach wykorzystano zestaw następujących metod: Skala CES-D do oceny
depresji L. S. Radloffa, Kwestionariusz Radzenia sobie w sytuacjach stresowych CISS N. S.
Endlera i J. D. Parkera, Kwestionariusz COPE do pomiaru strategii radzenia sobie ze stresem
Ch. Carvera oraz arkusz personalny własnej konstrukcji. Zebrany materiał empiryczny
poddany został analizie statystycznej oraz psychologicznej. Z prowadzonych analiz wynika,
że młodzież z wysokim ryzykiem samobójczym charakteryzuje się mniejszą aktywnością
zaradczą. Co więcej, grupa ta preferuje emocjonalne oraz unikowo - ucieczkowe sposoby
radzenia sobie. Dodatkowo mają oni skłonność do łagodzenia przykrych emocji, które
pojawiają się w sytuacjach stresowych poprzez zażywanie alkoholu lub innych środków
psychoaktywnych. Z kolei młodzież z niskim ryzykiem samobójczym jest bardziej aktywna
zaradczo. W radzeniu sobie ze stresem częściej posiłkują się oni stylem skoncentrowanym na
zadaniu oraz szukają pomocy w religii. Zrealizowany program badawczy z udziałem
młodzieży zagrożonej samobójstwem dostarczył wyników, które prócz waloru poznawczego
posiadają również wartość aplikacyjną. Powiązania jakie zostały stwierdzone mogą być
wykorzystane w pracy psychologicznej i pedagogicznej z młodzieżą z ryzykiem
samobójczym.
The work is theoretical and empirical in nature. The research is focus on the analysis
of the relationship between suicidal risk and coping with stress among youth. The survey
covered a group of 161 secondary school pupils aged 16 to 19 years. In the study it was used a
set of the following methods: CES-D Scale: The Center for Epidemiologic Studies Depression
Scale by L. S. Radloff, N. S. Endler and J. D. Parker CISS: Coping Inventory for Stressful
Situations, COPE Questonnaire by Carver and own personal sheet structure. The collected
empirical material was analyzed statistically and psychologically. Analyses show that
adolescents with high suicidal risk are characterized by lower coping with stress. Moreover,
this group prefers the emotional and avoidance- escape coping. In addition, they have a
tendency to mitigate the unpleasant emotions that occur in stressful situations through the use
of alcohol or other substances. In turn, youth with low suicidal risk is more active remedial. In
coping with stress, they often use task oriented style of coping and looking for help in
religion. Research program carried out with the participation of youth at risk of suicide has
provided results that cognitive asset but also have application value. Dependences that have
been identified can be used in psychological and educational work with young people at risk
of suicide.