Abstract:
Praca ma na celu wyszukanie psychologicznych przyczyn zaburzenia relacji pomiędzy klientem a przedstawicielem farmaceutycznym. Na podstawie zebranych materiałów oraz przeprowadzonych obserwacji można postawić następujące hipotezy badawcze: Hipoteza główna. Z racji wykonywanego zawodu przedstawiciele farmaceutyczni są narażeni na zjawisko wypalenia zawodowego. Hipoteza 1. Częsty kontakt z ludźmi w pracy przedstawicieli farmaceutycznych powoduje wystąpienie objawów wyczerpania emocjonalnego. Hipoteza 2. Niezadowolenie z pracy przedstawiciela farmaceutycznego może wpływać negatywnie na relacje z klientami. Hipoteza 3. Stres prowadzi do obniżenia osiągnięć w wykonywanej pracy przedstawicieli farmaceutycznych. Rozdział pierwszy dotyczy ogólnej charakterystyki stresu jako głównego czynnika wypalenia. Zawarte w nim zostały między innymi definicje stresu w ujęciu Seleya i Lazarusa, jak również definicje wypalenia według jej prekursorów, tj. Christiny Maslach i Herberta J. Freudenberga.. Kolejny rozdział opisuje charakterystykę organizacji, jej otoczenie oraz sposób określania celów strategicznych poprzez zaprezentowanie analizy SWOT. Przedstawiono grupę osób badanych, tj. przedstawicieli farmaceutycznych, a także zawarto informacje na temat charakteru pracy. Rozdział trzeci przybliża treści dotyczące metodologii badań własnych. Badaniem została objęta 30 osobowa grupa składająca się z aktywnych zawodowo przedstawicieli farmaceutycznych. Badanie przeprowadzono za pomocą kwestionariusza i ankiety. Wykorzystano informacje otrzymane zarówno w formie publikacji i opracowań pochodzących z Internetu, jaki uzyskane w trakcie wywiadu z pracownikami.