Abstract:
W warunkach coraz bardziej aktywnej i narastającej dziś konkurencji, kluczem do osiągnięcia sukcesu rynkowego przez przedsiębiorstwo, oprócz atrakcyjnego produktu wysokiej jakości i dobrej ceny jest także skuteczna prognoza sprzedaży swoich produktów. Dokładne wyznaczenie prognozy sprzedaży staje się dla firm swoistym „być albo nie być” na rynku.Niejednokrotnie krytyczne uwagi odnoszące się do prognoz i prognozowania są w pełni uzasadnione. Występowanie przyszłych zdarzeń, a także błędna ocena czasu oraz częstości występowania prognozowanych zjawisk, stanowią przyczynę wielu powszechnie znanych problemów. Użytkownicy prognoz nie powinni jednak oczekiwać, że sprawdzą się one w stu procentach - systematyczne i prawidłowe podejście do procesu prognozowania może prowadzić do uzyskania konkretnych korzyści w przedsiębiorstwie, lecz złudna jest wiara, że uda się całkowicie poznać tajemnice przyszłości. Celem tej pracy, jest, więc zaprezentowanie i scharakteryzowanie istoty i znaczenia prognozowania sprzedaży, zwrócenie uwagi na to, jak ważną rolę odgrywa w przedsiębiorstwie produkcyjnym. Wszystkie wady i zalety prognozowania sprzedaży będą przedstawione na przykładzie Przedsiębiorstwa Wyrobów Cukierniczych „Odra” S.A. z Brzegu.