Abstract:
Tematyka niniejszej pracy jest związana z zastosowaniem zarządzania strategicznego w szczególnego typu organizacjach, charakteryzujących się przede wszystkim małymi rozmiarami, ale również pewnymi specyficznymi cechami, które spróbuje zdefiniować w pracy. Znaczenie małych jednostek, mimo pewnego zwiększenia nimi zainteresowania, związanego z programami unijnymi, wspierającymi tego typu działalność, było raczej mało dostrzegane w perspektywie kilkunastu lat. Sytuacja powoli zmienia się między innymi dzięki takim instytucją jak Konfederacja Polskich Pracodawców Prywatnych, PARP (Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości) oraz niektórym wydawnictwom (np. Difin). Brakuje jednak literatury z zakresu zarządzania strategicznego przeznaczonych stricte dla małych przedsiębiorstw, najczęściej jest to temat poboczny opracowań z tego zakresu, na który jest poświęcane kilka lub kilkanaście stron. Inspiracją podjęcia tematu strategii w małej firmie było dostrzeżenie istotności małych przedsiębiorstw zarówno z punktu widzenia konkurencyjności gospodarki, jak i bezpośredniego wpływu na nią. Zainteresowanie autora tego typu podmiotami jest również związane z teraźniejszą jak i przyszłą pracą zawodową. W kręgu zainteresowań jest także rozwój tych podmiotów, który jest prawie niemożliwy bez myślenia strategicznego. Przedsiębiorstwo może kształtować swój rozwój właśnie poprzez użycie różnego rodzaju strategii.
Praca została napisana w oparciu o metodę analityczno-syntetyczną